Sifat dan Ciri-ciri Seorang Guru Yang Perkasa

Terhadap Murid: Guru ini menunjukkan
  • Punyai empati dan komitmen dalam menghargai maruah orang lain (iaitu anak didik, ibu bapa dan rakan sejawat) dalam mengejar hasil dari segi afektif dan juga kognitif
  • Hubungkan 'mata plajaran' dengan kehidupan murid-murid
  • Kenal, hormati dan percayai murid-murid
  • Mengajar murid-murid bagaimana hendak belajar, menganalisa dan berfikir secara kritis
  • Menjana idea-idea baru dan menarik bagi murid-murid berfikir mengenainya
  • Menggalakkan murid-murid bertanyakan soalan mengenai pelajaran
  • Hadir dalam lain-lain aktiviti di mana murid-murid terlibat seperti sukan, persembahan muzikal dn kebudayaan.

 Terhadap Mengajar: Guru Yang Perkasa;
  • Melakukan refleksi dan kritik-kendiri, mercu tanda profesionalisme seorang guru
  • Berfikir secara sistematik mengenai amalannya dan belajar daripada pengalaman
  • Adil dalam menilai dan menggred
  • Fleksibel dalam pendekatan-pendekatan pengajaran dan pembelajaran
  • Bersemangat dalam mengajar , murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran
  • Seorang komunikator yang cemerlang; mampu menjadikan idea-idea yang kompleks mudah difahami dengan itu murid-murid dapat memahami dan menghargainya
  • Sering mengukur kemajuan dan memberikan maklumbalas kepada murid-murid
  • Merancang pengajaran terlebih dahulu, beri masa yang cukup bagi setiap tajuk, dan menyepadukan mata pelajaran
  • Secara berterusan mengukur pendekatan, syarahan dan ujian-ujian bagi memastikan kurikulum yang sentiasa 'baru dan segar' serta relevan
  • Menyertai jawatankuasa-jawatankuasa bagi menambahbaik sekolah, jabatan atau dirinya sendiri.

 Terhadap Disiplin: Guru Yang Perkasa
  • Seorang yang pakar dalam bidang yang dia ajar
  • Seorang yang 'dahagakan' ilmu; sentiasa up to date dalam bidangnya dengan membaca; menghadiri konferens, konvensyen, bengkel dan seminar; dan mengikuti kursus-kursus dalam perkhidmatan
  • Juga seorang yang suka 'belajar' perkara-perkara di luar bidangnya
  • Aktif dalam penubuhan profesional dan menggalakkan rakan sejawat menyertainya
  • Menjadi ahli kepada komuniti yang belajar
  • Bina dan mengekalkan perhubungan profesional
  • Bekerja dalam organisasi sekolah yang luas

Secara Peribadinya: Seorang Guru Yang Perkasa itu sentiasa menunjukkan menunjukkan contoh dan teladan yang utuh di dalam atau di luar bilik darjah dan mengajar kebertanggungjawaban murid-murid serta standard yang tinggi. Peribadi guru yang perkasa lagi berkesan berfikirn terbuka, berlapang dada, merendah diri dan bersikap optimistik. 
Wa kata yang betul: musangman
Kelas yang tadinya riuh rendah tiba-tiba senyap apabila Cikgu Din (bukan nama sebenar), guru yg paling garang dan mengaku macho masuk kedalam kelas.


Pelajar: Selamat pagi cikgu!..
Guru: (menengking) mengapa selamat pagi sahaja?.petang dan malam kamu doakan saya tak selamat?..
Pelajar: Selamat pagi,petang dan malam cikgu!..
 

Guru: Ermm, bagus...sekarang kata selamat sejahtera!..
Pelajar: Selamat sejahtera cikgu!!!..
 

Guru: Sama-sama. Duduk. Dengar sini,hari ni cikgu nak uji kamu tentang perkataan berlawanan.bila cikgu sebutkan perkataan,kamu mesti jawab dengan cepat.. faham semua!!...
Pelajar: Faham cikgu!.
 

Guru: perkataan pertama pandai!..
Pelajar: bodoh!
 

Guru: tinggi!
Pelajar: rendah!
 

Guru: jauh!
Pelajar: dekat!


Guru: berjaya!
Pelajar: OKU!
 

Guru: salah!
Pelajar: betul!
 

Guru: Bodoh!
Pelajar: Pandai!
 

Guru: Bukan!
Pelajar: ya!
 

Guru: oh tuhan!
Pelajar: oh hamba!
 

Guru: dengar sini!
Pelajar: dengar situ!
 

Guru: diam!
Pelajar: bising!
 

Guru: itu bukan pertanyaan bodoh!!
Pelajar: ini ialah jawapan pandai!
 

Guru: mati aku!
Pelajar: hidup kami!
 

Guru: rotan baru tau!
Pelajar: akar lama tak tau!
 

Guru: malas aku ajar kamu!
Pelajar: rajin kami belajar cikgu!
 

Guru: kamu gila!
Pelajar: kami siuman!
 

Guru: cukup! cukup!
Pelajar: kurang! kurang!
 

Guru: sudah! sudah!
Pelajar: belum! belum!
 

Guru: kurang ajar kamu!
Pelajar: cukup ajar kami!
 

Guru: habis aku!
Pelajar: kekal kami!
 

Guru: OK pelajaran sudah berakhir!
Pelajar: KO pelajaran belum bermula!
 

Guru: saya kata OKU tu salah!
Pelajar: kami dengar berjaya betul!
 

Guru: kamu di tahan tengah hari ini!
Pelajar: dilepaskan tengah malam itu!
 

Guru:(senyap lalu mengambil buku dan keluar)

Tidak lama kemudian rehat bermula.para pelajar merasa lega kerana guru yang paling garang telah pun keluar. Walau bagaimana pun mereka bangga kerana dapat menjawab kesemua soalan guru tersebut.



sekian adanya.
Wa kata yang betul: musangman Labels:

Coretan berikut wa ambil dari salah sebuah akhbar arus perdana. Wa fikir ia adalah salah satu dari ribuan warga guru yang mempunyai pandangan yang sama dengan wa dalam isu beban tugas guru.

Guru dibebani tugas berat - betul atau salah?

TERTARIK sungguh apabila membaca komentar Wahid Hashim dalam laman Pendidikan, Utusan Malaysia bertarikh 29 Mac 2010 yang bertajuk 'Mencemburui gaji guru'. Terdetik hati saya untuk bersama-sama berkongsi pendapat dan pandangan tentang isu-isu yang dibangkitkan.

Tulisan beliau yang menjurus kepada reaksi KPPK untuk bersemuka dengan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin atas beberapa isu berkaitan bebanan tugas dan kenaikan gaji guru, sedikit sebanyak mampu membuka minda semua yang terlibat dalam profesion keguruan.

Bebanan tugas guru ibarat isu yang tidak ada kesudahannya, padahal realiti sebenarnya bukan ditanggung oleh semua guru tetapi oleh sebahagian guru terutama guru mata pelajaran peperiksaan utama, guru yang menjawat jawatan penting sekolah dan guru yang terpaksa bertugas selepas waktu kelas seperti jurulatih sukan utama sekolah dan sebagainya.

Namun yang pelik dalam 'gegak-gempita' isu bebanan tugas guru ini, ada pula guru yang sempat membuka kedai kain, restoran, perniagaan jualan langsung dan pelbagai kerja sampingan yang tidak berkaitan dengan pendidikan.

Kalau terbeban dengan tugas sekolah, mana mampu guru tersebut menjawat 'dua profesion' dalam satu masa.

Sebenarnya 'atas kertas,' Kementerian Pelajaran telah imbangi bebanan tugas guru dengan jumlah masa mengajar mingguan maksimum hanya 13 jam seminggu dan gaji lumayan untuk guru-guru muda yang hanya mampu dicapai oleh guru lama yang berkhidmat lebih 18 tahun dan beberapa lagi insentif lain.
Akan tetapi yang peliknya, gaji lumayan seolah-olah membawa kesan negatif kepada dunia pendidikan apabila guru berkenaan hilang semangat untuk berkorban dan 'rasa susah' demi mendidik anak bangsa. Tuisyen berbayar hanya dipandang sebelah mata apatah lagi tuisyen percuma dan ditambah lagi dengan alasan suami tidak izin, anak sakit dan seribu satu alasan lain.

Jika diminta bertugas di luar bandar pula, pelbagai alasan diberikan, berjenis 'kabel' digunakan untuk mengelakkan diri, sedangkan ketika temu duga 'jangankan Gunung Everest, lautan api sanggup direnangi'.

Jadi, apabila timbul keadaan ada segelintir guru yang 'enggan susah' dan bersikap 'anak manja' maka terbitlah masalah bebanan guru kerana ada guru terpaksa memikul beban guru terbabit. Ditambah pula dengan pentadbir sekolah yang mengejar populariti, guru yang rajin dan berkebolehan akan dibebani dengan pelbagai tugas tanpa memikirkan kebajikan guru tersebut. Mereka akan dihantui dengan kerja yang tidak berkesudahan setiap hari, sedangkan ada segelintir rakan guru yang lain 'enak dibuai mimpi'.

Setiap profesion tentu ada cabarannya lebih-lebih lagi profesion keguruan. Namun, jika ia tidak diseimbangkan dengan adil, akan berlakulah bebanan tugas tersebut. Tentu amat terbeban jika seseorang guru yang mengajar kelas peperiksaan lebih tiga tahun secara berterusan, guru yang memegang lima jawatan utama sekolah dalam satu masa dan sebagainya.

Sebagai 'orang lama' dalam dunia pendidikan, KPPK kini dilihat semakin hilang 'sengat' terutama pada kaca mata guru-guru lama. KPPK dilihat lebih mengejar populariti dan nama berbanding kebajikan guru. Isu yang diperjuangkannya seperti menguntungkan satu pihak tetapi menyakitkan hati pihak yang lain.
Jadi, untuk mengembalikan 'taring' KPPK, peranan sebenar KPPK adalah menuntut Kementerian Pelajaran memberi insentif untuk guru yang sanggup menanggung bebanan tugas yang diberikan. Insentif berbentuk elaun mampu memberi keadilan kepada guru-guru terbabit agar terubat duka menanggung bebanan tugas yang diberikan.

KPPK juga harus membuat soal selidik bebanan tugas guru di sekolah melalui wakil guru dan ahli KPPK yang hampir mencecah 200,000 guru itu. Jangan hanya 'terjah' dan 'timbang kilo' tanpa fakta yang tepat kerana ini hanya merugikan guru-guru yang berkebolehan, aktif dan produktif di sekolah.

Kerajaan pula hanya membazir wang negara andai kata memberi ganjaran seperti elaun dan bonus kepada kakitangannya yang tidak produktif. Eloklah kerajaan melalui Kementerian Pelajaran mengkaji elaun-elaun yang telah diberikan kepada guru-guru agar dinikmati hanya oleh guru-guru yang benar-benar layak dan berhak.

Setiap sen wang negara yang diperoleh oleh para guru adalah ibarat titisan keringat ibu bapa yang mengharapkan kejayaan anak-anak mereka demi kelangsungan hidup yang mendatang. Fikir-fikirkanlah.

IRMAZ DINI
Pendang, Kedah
Wa kata yang betul: musangman
Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger template by blog forum