Tokoh syor empat langkah kurang beban tugas guru
Oleh Syuhada Choo Abdullah [2010/05/24]


Konsep ‘masyarakatkan pendidikan’ tak perlu kos tambahan


KUALA LUMPUR: Tokoh akademik dan bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad, menyarankan empat langkah khusus untuk mengurangkan beban tugas guru di sekolah melalui konsep ‘memasyarakatkan pendidikan’ yang tidak mencetuskan kos tambahan kepada kerajaan.


Empat langkah berkenaan ialah memanfaatkan sepenuhnya peranan ibu bapa untuk menjayakan aktiviti di sekolah, mengoptimumkan pembabitan sektor swasta dalam pembangunan bidang pendidikan, mempergiatkan sumbangan bekas pelajar, serta mewujudkan persatuan pesara guru.


Beliau yang bertanggungjawab dalam penghasilan Laporan Abdul Rahman Arshad yang mengandungi 82 perakuan pada Ogos 1996, berkata sudah tiba masanya Kementerian Pelajaran memberi penekanan serius terhadap pelaksanaan konsep berkenaan, sekali gus memperluaskannya ke sekolah di seluruh negara.


“Menggembleng sepenuhnya kerjasama serta peranan ibu bapa dalam pelaksanaan aktiviti di sekolah, terutama bidang kokurikulum, secara langsung akan membantu guru memfokus kepada tugas pengajaran dan pembelajaran.


“Sebagai contoh, ibu bapa diberi ruang dan kepercayaan untuk mengatur serta mengendalikan penganjuran Hari Sukan di sekolah yang membabitkan banyak kerja di luar bilik darjah dan memakan masa guru selama ini,” katanya kepada Berita Harian.


Akhbar baru-baru ini melaporkan sebanyak 40 cadangan mengatasi beban tugas guru dikenal pasti oleh jawatankuasa khas yang ditubuhkan Kementerian Pelajaran bagi mengkaji masalah berkenaan, termasuk mengehadkan murid kepada hanya 25 orang bagi setiap kelas di sekolah rendah dan menengah.


Abdul Rahman berkata, Kementerian Pelajaran juga harus mempergiat usaha mengoptimumkan pembabitan sektor swasta dalam pembangunan bidang pendidikan di sekolah sebagai tanggungjawab sosial.


Dalam konteks ini, katanya, sektor swasta mampu berperanan merapatkan jurang prestasi pencapaian serta infrastruktur antara sekolah di bandar dan pedalaman.


“Matlamat ini boleh dicapai melalui program seperti anak angkat oleh syarikat swasta, tidak kira yang besar mahu pun kecil. Ketika ini, program sedemikian masih kurang dan kebanyakannya hanya terhad kepada sekolah yang majikan syarikat itu adalah alumni.


“Satu lagi langkah berkesan ialah menggerakkan secara aktif sumbangan murid tua’ atau bekas pelajar di sesebuah sekolah untuk membantu guru menjayakan program penting seperti bimbingan kerjaya dan ceramah menghadapi peperiksaan utama,” katanya.


Beliau juga mencadangkan supaya persatuan pesara guru diwujudkan bagi membolehkan golongan yang kaya dengan pengalaman itu menyalurkan idea untuk membantu Kementerian Pelajaran menangani pelbagai isu berkaitan, termasuk dalam usaha mempertingkat profesionalisme guru.


Komen wa: Kah! Kah! Kah! Wa fikir sebahagian guru tentu seronok mendengar pendapat tokoh guru ini. Seronok sebab rupa-rupanya ramai pihak yang percaya, daripada Menteri Pelajaran, Timbalan Menteri pelajaran hinggalah tokoh ini percaya akan dakwaan bahawa kebanyakan guru mempunyai beban tugas yang banyak. Bagi wa, secara konsisten wa tak percaya guru terbeban dengan tugas yang dilakukan sekarang. 'Banyak kerja' itu adalah alasan dan 'kambing hitam' untuk menutup realiti bahawa kebanyakan guru gagal dalam tugas hakiki mereka iaitu P&P, seterusnya menyebabkan kualiti pendidikan merosot, dan gagal melahirkan manusia yang dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan Negara. Wa tak mahu ulas panjang-panjang pasal hal ini kerana dah berkali-kali wa menulisnya.Wa juga akui wa bukan perfect, wa bukan workerholic, tapi sekurang-kurangnya wa tahu yang mana alasan, dan yang mana keadaan sebenarnya. Wa juga bukan jenis yang hanya tahu menuntut dan menerima gaji yang tinggi, sedangkan kerja yang diberi tak mahu buat. Pada wa kalau wa menerima gaji RM 3000 sebulan, wa pasti kerja wa bukan setakat masuk ke kelas dan mengajar talk and chalk sahaja. Tentu banyak tugas persediaan P&P, semasa P&P dan selepas P&P, dan tugas-tugas inilah termasuklah memastikan pelajar hadir ke sekolah, berdisiplin dan sebagainya.

Sesetengah guru mungkin berbangga kerana sudah ada tokoh pendidik memperjuangkan nasib mereka. Tapi ingatlah pesanan wa, pendapat tokoh ini kalau diterimapakai, nescaya tugas guru bukan semakin berkurang, malah wa fikir akan bertambah. Cuba perhalusi perkara ini. PIBG yang sedia ada pada masa ini misalnya...adakah mereka membantu mengurangkan tugas guru? Jauh sekali...malah mereka turut tumpang semangkuk membebankan guru dengan menguruskan aktiviti mereka. Mereka pula jadi boss...seronok merancang, sedangkan pelaksananya tetap guru. Kerat kuku wa kalau ada sesiapa di kalangan guru yang hendak menafikannya. Begitu juga dengan cadangan-cadangan di atas. Wa fikir guru akan tetap diperkuda dan diperkuli oleh pihak-pihak yang dicadangkan itu iaitu ibu bapa, syarikat swasta, bekas pelajar dan pesara guru ini. Masa itu guru-guru bukan sahaja terpaksa akur kepada arahan Pengetua dan pentadbir lain, malah turut berbosskan pihak-pihak di atas. Percayalah cakap wa...


Wa kata yang betul: musangman
Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger template by blog forum