Isu ejen-ejen perniagaan syarikat direct selling yang kerap menjadikan sekolah sebagai sasaran bukanlah isu baru. Isu ini kejab timbul, dan kejab tenggelam.


Di sekolah, kalau kita rajin memerhati, setiap hari atau dalam masa seminggu tentu ada saja ejen-ejen daripada pelbagai jenis perniagaan, daripada ejen insurans hinggalah ejen menjual madu lebah akan datang ke sekolah. Malah, ada sesetengah ejen (ejen insurans tertentu misalnya) dengan beraninya menggunakan kesatuan-kesatuan guru tertentu untuk memperdayakan sebahagian guru-guru untuk membeli produk mereka. Berbanding dengan jabatan kerajaan lain, sekolah nampaknya menjadi ‘lubuk emas’ bagi ejen-ejen mencari rezeki. “Pergilah ke sekolah, nescaya anda akan mendapat client” Barangkali inilah motto atau prinsip ejen-ejen direct selling tersebut. Berniaga memang tidak salah, sama ada dari sudut agama, mahupun perundangan. Namun penggunaan tipu daya dan unsur pujukan melampau supaya seseorang terdorong untuk membeli sesuatu produk adalah salah dan haram. Mengapa sebahagian guru mudah terpedaya dengan tektik ejen-ejen yang licik ini?


Selain terdedah kepada penipuan ejen-ejen direct selling ini, ramai juga warga guru (khususnya guru Melayu Islam) mudah terpengaruh dengan bentuk perniagaan MLM, daripada skim Buloh Emas sampailah ke skim top up. Malahan ada guru yang kerugian belasan, malahan puluhan ribu. Sekali terpedaya mungkin orang kata dia bodoh, tetapi kalau sampai tiga atau empat kali, wa tak tahulah nak cakap apa lagi. Bangangpun masih tak mengambarkan tahap mentaliti guru tersebut. Hakikatnya ramai warga guru telah terkena. Malangnya kadang-kala yang memperdayakan golongan guru ini adalah guru juga. Ni yang wa kadang-kala sedih. Mengapa guru mudah tertipu, dan ada pula guru yang sanggup menipu?


Persoalan ini tidak mudah untuk dirungkai. Pernahkah anda mendengar perumpamaan “Tempat yang paling selamat adalah tempat yang paling bahaya.”? Kini perumpamaan itu mungkin telah ditukar oleh ejen-ejen direct selling atau MLM tu menjadi “Tempat yang paling mudah menipu adalah di tempat yang penuh dengan golongan cerdik pandai.”


Faktanya ramai guru telah kerugian kerana diperdaya (ditipu). Persoalannya mengapa guru mudah ditipu? Mungkin akan ada rakan guru menunjukkan kebodohan dengan menjawab guru juga manusia biasa. Pada wa, ini yang tak betulnya. Sebagai guru lu tak boleh gunakan fikiran dan alasan klise ‘guru juga insan biasa’. Lagipun betul ke manusia biasa boleh selalu kena tipu? Wa fikir helah bela diri itu sangat negatif dan tidak boleh diterima. Pada wa, guru adalah guru. Guru adalah golongan bijak pandai. Guru adalah tenaga pengajar dalam pelbagai disiplin ilmu. Guru perlu membuktikan mereka bijaksana (bijak di sana dan bijak di sini) dan layak mengajar orang lain. Guru perlu mempunyai kualiti guru yang mereka ada sebelum mengajar orang lain. Sepatutnya sebagai ilmuan, guru sukar ditipu. Sepatutnya ilmu menjadi benteng ampuh untuk membolehkan seseorang memelihara maruah, diri dan harta benda mereka. Malangnya ini tidak berlaku. Ramai guru gagal dalam aspek ini. Kalau guru kencing berdiri, anak murid akan kencing berlari. Kalau belajar dengan guru yang selalu kena tipu - bodoh, bolehkah anak murid yang pintar dapat dihasilkan? Pada wa, guru ‘kena tipu’ adalah sesuatu yang memalukan, dan merendahkan integriti guru. Guru yang mengajar mata pelajaran Perdagangan, ekonomi dan Pengajian Perniagaan, yang berkobar-kobar mengajar ilmu perniagaan kepada murid-murid misalnya, kemudian terdengar cerita beliau ditipu oleh seorang jurujual lulusan SPM yang menjual penapis air.  Adakah guru tersebut boleh dipandang tinggi oleh rakan-rakan guru lain dan para pelajar mereka? Kalau wa, sorilah tak kuasa wa nak menuntut ilmu daripada golongan yang hanya tahu bercakap, tapi kosong dalam amalannya.


Pada wa, ada dua faktor utama mengapa sebahagian guru mudah ditipu;


1.Tidak Berbudaya Ilmu : Tidak gemar menuntut ilmu - Sentiasa Perasan Diri Hebat dan Sempurna


Sudah Bukan rahsia kebanyakan guru, setelah habis belajar dan mendapat kerja (guru), mereka tidak mahu belajar lagi. Alasan yang diberi "Dah penatlah", "dah tualah", "otak dah tak boleh terimalah" [Yang pelik kalau bab menambah anak tak pula terasa penat. Wakaka] Kalau belajarpun, itupun dah kira baik...hanyalah membuat Masters dengan harapan suatu hari nanti kerajaan akan memberi kenaikan pangkat dan gaji atas tiket pemegang Masters itu tadi. Sebahagian besar guru malas membaca (kalau membacapun hanya membaca blog yang tiada kesahihan sumber berita, majalah-majalah ringan dan akhbar-akhbar – itupun kalau ada cerita tentang kes rogol dan cabul) , malas mendengar forum ilmu, enggan hadir ke majlis-majlis ilmu, dan kurang bergaul dengan golongan berilmu. Malah kalau hadir di majlis Yassin di taman atau kampung masing-masingpun, ramai yang tidak mendengar tazkirah yang disampaikan oleh imam selepas bacaan Yassin selesai, sama ada mereka sibuk bercakap-cakap sesama rakan lain, atau sibuk tidur. Wa percaya, LADAP (Latihan Dalam Perkhidmatan) yang diperkenalkan mulai tahun ini - berbentuk book review – ‘baca buku ilmiah, dan bentang’ akan menjadi polimik berpanjangan. Akan ada ramai yang menentang daripada bersetuju dengan polisi ini. Seperti biasa, KPPK akan menyokong dan mengatakan guru terbeban.


2. Berfikiran songsang - Ilmu hanya untuk diajar, bukan untuk manfaat diri!


Mungkin ada guru marah apabila wa kemukakan fakta ini. Semua orang boleh menafikannya, tapi dari kes-kes guru yang ditipu dengan begitu mudah, dengan hanya berpandukan pelan pemasaran yang ditulis di atas kertas, dengan hanya mempercayai apa yang dikata oleh pemangsa, nyata apa yang wa kemukakan ada banyak benarnya. Itu menunjukkan sesetengah guru hanya tahu mengajarkan sesuatu ilmu kepada pelajar mereka, sedangkan mereka sendiri tahu yang mereka tidak mengamalkannya. Sedangkan untuk menjadi Guru yang hebat, ilmu tersebut sepatutnya diamalkan dulu. Sesetengah guru mungkin berhujah bahawa guru bukan memiliki semua pengetahuan, lantaran mereka mengajar dan belajar di universiti mengikut opsyen tertentu. Di sini, wa ingin membetulkan persepsi tersebut. Di maktab terutamanya, dan di universiti amnya, seorang guru telah diingatkan bahawa di sekolah, mereka perlu mampu mengajar semua mata pelajaran. “Ikut arahan ketua jabatan, jangan menolak tugasan yang diberi”. Justeru dalam memenuhi keperluan semasa, guru perlu sentiasa melengkapkan diri dengan pelbagai disiplin ilmu pengetahuan dan kemahiran, bukannya mencari alasan, walhasil dalam bidang opsyen sendiripun memiliki pengetahuan yang cetek sekadar tahap pelajar SPM yang diajar sahaja.


Ilmu yang dipelajari mesti diamalkan, barulah ilmu tersebut berfaedah. Guru Sains misalnya, yang mengajar dan kenal pelbagai bakteria, sepatutnya mengamalkan kebersihan, bukannya menjadikan makmal atau meja mereka di bilik guru sebagai sarang pembiakan bakteria tersebut. Begitu juga dengan guru ekonomi dan perakaunan, mereka perlu menguruskan kewangan sendiri dengan cekap dan berkesan dulu, bukannya mereka menjadi juara berhutang kad kredit dan juara meminjam dari bank rakyat melebihi kemampuan diri. Amal dulu, baru ajar…tu baru betul!


Kesimpulannya, guru yang mudah diperdayakan turut mencemarkan imej keguruan, dan menyebabkan masyarakat hilang respect kepada guru.


Sekian adanya...
Wa kata yang betul: musangman Labels:

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger template by blog forum