Muhyiddin lancar Standard Guru Malaysia


TAWAU: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebentar tadi melancarkan Standard Guru Malaysia (SGM) di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Tawau di Balung dekat sini.


Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, SGM adalah garis panduan bagi pembangunan profesionalisme guru berasaskan tahap kecekapan yang diperlukan.


Katanya, pelaksanaannya adalah berpandukan dua elemen iaitu standard dan keperluan.


"Semua guru boleh menggunakan SGM untuk mengukur dan menaksir prestasi kendiri, di samping menentukan keperluan latihan serta perkembangan profesional kerjaya berasakan prinsip pembangunan kerjaya berterusan," katanya.


Komen awal wa: Semua guru sebenarnya sedia maklum akan ciri-ciri dan keperluan yang sepatutnya ada pada mereka apabila bergelar guru. Guru Yang bermasalah juga sebenarnya tahu bahawa mereka tidak memiliki ciri-ciri dan keperluan yang perlu dimiliki. Tapi demi 25 haribulan, demi nak bayar duit kereta Honda Civic, demi nak sara anak bini, mereka tetap melaksanakan tugas ala kadar. So, apa yang nak dihairankan dengan SGM? Wa fikir DS Muhyidin cuma nak tekankan perkara tersebut semula, sementara isinya tetap benda yang sama. Ramai guru yang memang lupa tentang peranan guru yang dipelajari di universiti atau di maktab. Itulah bila dah berkhidmat bukan nak aplikasikan apa yang mereka pelajari, sebaliknya cuma tahu kondem 'apa yang dipelajari tidak relevan dengan sekolah.' Kambing punya orang.

Wa nak ambil contoh dalam pengurusan fail panitia kat sekolah. Aspek-aspek yang perlu ada dalam setiap fail (10 buah fail semuanya) telah dihighlightkan oleh JPN atau pihak nazir dengan menggunakan borang tertentu. Dan borang ini juga wa percaya sudah sampai ke sekolah dan guru tersebut juga telah dimaklumkan. Tetapi lu fikir guru-guru laksanakan tugas ikut keperluan yang dikehendaki melalui borang tu ke? Potong misai wa kalau mereka buat. Tu pasal apabila nazir atau pegawai dari jabatan datang, masing-masing gelabah semacam...terasa nak terkucil nak terberak, nak terkentut...semua ada. Begitu juga dengan pengurusan P&P, ada borang yang disediakan sebagai panduan. Lu ajarlah guna pelbagai kaedah, strategi, taktik dan pendekatan - dari masteri sampai le ke kajian masa depan - tapi elemen-elemen dalam borang pencerapan P&P perlu lu implementasikan dalam P&P lu. Baru le betul mengajar. Tapi realitinya semua ada guru buat? Hampeh, potong bulu hidung wa kalau mereka semua buat. Wa berani buat kesimpulan - kebanyakan guru buat pandai sendiri saja dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan, terutamanya dalam bab mengajar. Bukan sedikit cikgu yang dalam sepanjang 2 masa P&P berlangsung...mereka saja yang bercakap dan membebl, murid mendengar saja, tiada soalan dikemukakan kepada pelajar, dan tiada latihan diberi kepada pelajar. P&P apa macam tu? Bagi wa itu cuma pengajaran saja, bukannya pengajaran dan pembelajaran (P&P). Wa bukan nak tuduh-tuduh...wa lihat sesetengah guru kat sekolah wa yang masuk mengajar langsung tak menyoal murid mereka, tak ada induksi dan penutup. Lepas tu bila murid tak lulus...teruskan salahkan pelajar bodohlah...banganglah...keturunan tak boleh diajarlah, hakikatnya cara guru mengajar adalah punca utama murid tak faham. Memanglah murid tak pandai, kalau murid masing-masing dah pandai dan dah boleh selesaikan latihan sendiri, tak perlulah ada guru lagi tau. Buat menghabih ke boras je.



Okey, kita tunggu perincian Standard Guru Malaysia nanti....
Wa kata yang betul: musangman

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger template by blog forum